Integritetspolicy

Barnduken, org. nr 740730-5577, är mån om din integritet. Vi är därför försiktiga med att samla in information som kan kopplas till din person (s.k. personuppgifter).

Vilka uppgifter samlar vi in?

Vid köp eller registrering av användarkonto ber vi om ditt telefonnummer eller e-post. Vi samlar inte in personnummer eller några känsliga personuppgifter.

Hur använder vi de personuppgifter som vi samlar in?

Vi använder telefonnummer eller e-post för att kunna avisera din leverans samt eventuell registrering av valfritt användarkonto för att hantera prenumerationer. Vi kan komma att använda information som genereras i aggregerad form för att förbättra vår tjänst. Vi vill också kunna kontakta dig med erbjudanden från oss som vi tror är intressanta för dig.

Vi använder oss av modern informationsteknologi och vi har rutiner för att säkerställa sekretess.

Hur lagrar vi de personuppgifter som vi samlar in?

Vi lagrar dina personuppgifter i olika molntjänster inom och utanför EU/EES-området.

Vi strävar efter att endast behandla personuppgifter inom EU eller inom EES-området. Vid vissa fall förekommer det att våra egna eller våra partners har sina servrar belägna utanför EU eller EES-området. Vid sådana fall inleder vi processer att ingå särskilda personuppgiftsbiträdesavtal som är anpassade till en behandling utanför EU eller EES-området.

Oavsett var dina personuppgifter behandlas vidtar vi åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter inte behandlas för andra ändamål än vad som är överenskommet.

Hur länge sparar vi de personuppgifter som vi samlar in?

Vi sparar dina personuppgifter så länge som du använder Barnduken och två år efter avslutat abonnemang. Detta gör vi för att vi vill ha möjlighet att nå dig som tidigare har använt vår tjänst med riktade erbjudanden. Om lagen kräver det kan vi vara tvungna att spara vissa uppgifter under en längre tid, och vi kan också spara uppgifter om det krävs för att fullgöra vårt avtal med dig (i dessa fall grundas vår behandling av dina personuppgifter inte på samtycke, och då är det inte heller möjligt att dra tillbaka samtycket).

Tredjepartsdata personuppgifter

I vissa fall förekommer det att vi delar information med våra partners som tillhandahåller tjänster åt oss, så kallad tredjepartsdata. Det kan inkludera tjänster som dataanalys, marknadsföringstjänster, e-post och lagringstjänster, support, betalningstjänster och tjänster som bearbetar och administrerar konsumentundersökningar.

Överföring av personuppgifter

I de fall vi överför dina personuppgifter utanför EU/EES-området gör vi det endast under EU:s standardavtalsklausuler eller, i fallet USA, till företag som är självcertifierade under Privacy Shield.

Dina rättigheter

Du har rätt att få reda på vilka personuppgifter vi behandlar om dig, och om någon uppgift är felaktig har du rätt att begära att den rättas till. Du kan närsomhelst välja att ta tillbaka ditt samtycke, men bara för den del av vår behandling som grundas på samtycke. I så fall kommer vi att radera ditt användarkonto. Du har, med de inskränkningar som följer av tillämplig lagstiftning, följande rättigheter:

Du har rätt till att få ett så kallat registerutdrag

Vi är alltid öppna och transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter och ifall du vill få en djupare insikt i vilka personuppgifter vi behandlar om just dig kan du begära att få tillgång till uppgifterna.

Rätt till begränsning

Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas.

Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling

Du har alltid rätt att slippa marknadsföring och att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en s.k. intresseavvägning.

Rätt till dataportabilitet

Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportabilitet). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserad.

Rätt till radering

Du har i vissa fall rätt att få dina personuppgifter raderade, t.ex. om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlats in. Notera att vi i vissa fall behöver spara viss information enligt lag och därmed ej får radera information.

Rätt till rättelse

Du har rätt att få felaktiga personuppgifter om dig rättade. Beroende på ändamålet med behandlingen har du även rätt att komplettera ofullständiga personuppgifter. Om du vill utnyttja någon av dessa rättigheter, var god skicka en förfrågan till hej@barnduken.se. När du skickar en sådan förfrågan kommer du att behöva identifiera dig själv genom att skicka in en fotokopia på antingen ditt körkort, ditt pass, ID-kort eller annan dokumentation som styrker din identitet

För alla frågor om dina rättigheter ber vi dig kontakta oss på hej@barnduken.se.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans.

Som kund har du alltid reklamationsrätt och kan reklamera fel på den köpta produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationen ska ske inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. För att Barnduken ska åtgärda felet krävs det att det är ursprungligt, exempelvis fabrikationsfel, och inte har tillkommit under den tid du haft produkten.

Fabrikationsfel ska konstateras av Barnduken. Om ett fabrikationsfel konstateras erhåller du som kund fri reparation alternativt en ny produkt eller pengarna tillbaka. Det förutsätter att alla skötselråd följts och att normal aktsamhet iakttagits.

Om en produkt ska reklameras behöver Barnduken ta del av bilddokumentation som tydligt visar på defekten hos den aktuella produkten. Eventuell återbetalning görs så snart som möjligt, dock senast 14 dagar från att vi mottagit den reklamerade produkten.

För att påbörja en reklamation kan du kontakta oss på hej@barnduken.se.